1.9.06

Avioehtoselityksiä ja illan odottelua

Kun tuo Lotta nyt tarttui tuohon avioehtojuttuun, niin selitänpä sitten vähän. Miksikö olemme päätyneet avioehtoon? Yksinkertaisesti siksi, että emme näe mitään syytä siihen, miksi omaisuutemme pitäisi jakaa tasan, jos eroamme. Ensinnäkin mun pitää tietysti sanoa, että tarkoituksena ei ole erota (kunhan nyt joskus päästään edes naimisiin, tai yleensä asumaan samalle paikkakunnalle vakituisesti), mutta mä olen realisti: ei sitä voi aina tietää, mitä vaikka 20 vuoden kuluttua tapahtuu. Ja jos huonosti käy, ja ero tulee, miksi minun pitäisi antaa osa omaisuudestani miehelle, jota kohtaan mulla siinä vaiheessa varmaan on kaikkein vähiten helliä tunteita? Sitäpaitsi olemme molemmat valinneet uran, joka takaa melko varman toimeentulon, kumpikaan ei siis mahdollisen eron jälkeen tarvitse elääkseen toisen omaisuutta. Lisäksi molempien urilla on vielä sellainenkin mahdollisuus, että toinen (tai molemmat) tulee ansaitsemaan huomattavasti keskimääräistä paremmin. Sanotaan nyt vaikka, että esimerkiksi Tapani on vuosien lääkärityöllä, yövalvonnoilla ja jatkuvalla päivystyksellä saanut kasattua itselleen kivat säästöt. Miksi eron tapahtuessa minulle kuuluisi siitä tippaakaan? Avioliiton aikana on tottakai ihan hyväksyttävää, että kumpikin pääsee nauttimaan toisenkin työn hedelmistä, mutta kun erotaan, niin sitten erotaan. Ja jos käy niin, että molempien omaisuus on suunnilleen saman arvoinen, niin sittenhän olisi sama, onko avioehtoa vai ei. Eli ei siitä mitään haittaakaan ole. Ja onhan se niinkin, että koska suunnittelemme mahdollisesti pitävämme rahamme erillään (vrt.Hannele ja Pasi), niin miksi kahdesta erillisestä omaisuudesta pitäisi yhtäkkiä tulla yhtä sillä hetkellä kun avioliitto päättyy?

Kyllä, saatan katua tätä päätöstä 20 vuoden kuluttua erotessani lottomiljonääristä (joka tosin ainakaan toistaiseksi ei lottoa), mutta toisaalta...Jos ne ovat hänen rahansa, oli ne sitten ansaittu työllä tai lottoamalla, miksi osan niistä pitäisi eron jälkeen minulle kuulua vain siksi, että valitsimme viettää osan elämästämme yhdessä?

Ja sitten muihin asioihin. Joltain muultakin oli näköjään kadonnut jääkaapista ruokaa, koska oveen oli ilmestynyt lappu, jossa luki suunnilleen, että "Ei mua haittaisi, jos pyytäisit, mutta pyytämättä ottaminen on törkeää" ja alla yhteystiedot. Lisäsin siihen sitten toisen lapun alle, että minulla on ollut sama ongelma ja olen samaa mieltä: jos halut, pyydä ensin. Ei ole kukaan vielä pyytänyt, muttei ole nyt ruokaakaan hävinnyt.

Tänään varattiin lentoliput Hong Kongiin! Minä, Asma, Lekan, Dominick ja pari muuta ollaan menossa sinne 14.-17.9., eli parin viikon päästä. Käytiin myös varaamassa majoitusta matkatoimistossa, mutta se varmistuu vasta parin päivän päästä. Lento Hong Kongiin ja takas makso 373 singdollaria/hlö ja majoitus tulee olemaan n.50-70 singdollaria/yö. Eli jos halvimmalla päästään, niin koko to-su matka maksaa n.520 singdollaria eli 260 euroa. Ei paha siis ollenkaan. Lähdetään torstaina ennen neljää iltapäivällä ja ollaan perillä seitsemän jälkeen (mulla olis luento 14-16, mutta siellä ei onneks ole läsnäolopakkoa) ja takas tullaan sunnuntaina illalla, ollaan puoliltaöin Singaporessa. Lentoyhtiönä on Jetstar, joten ensimmäistä kertaa tulee lennettyä halpalentoyhtiöllä.

Matkatoimistolta takaisinpäin tullessa kysyin Asmalta, mitä suunnitelmia hänellä on viikonlopuksi, ja hän sanoi lähtevänsä joidenkin kanssa Kuala Lumpuriin ja pyysi minua sitten mukaan! Lähdettäs tänään illalla klo.20, mentäs yöbussilla (joka lähtee jotain klo.23), oltas aikasin aamulla Kuala Lumpurissa ja illalla sitten taas samalla lailla yöbussilla takas. No, eihän mulla mitään suunnitelmia viikonlopuksi ollut, joten suostuin mukaan. Eli kohti Kuala Lumpuria suuntaan jo tänä iltana! Onneksi ostin sillon lentomatkaa varten sen puhallettavan niskatyynyn (jota en edes käyttäny, kun Finnairilta sai tyynyt), voi olla paljon helpompi nukkua bussissa. Mukaan lähtee lisäksi vettä, vähän evästä, sateenvarjo, passi, rahaa, neuletakki (ilmastoidussa bussissa nukkumista varten), Kuala Lumpur-opaskirja ja kamera. Odotan jo innolla!

Maanantaina olen sitten edustamassa Suomea klo.12-16 jossain Eurooppa-kojussa, kun keskuskirjastolla on jonkinlainen "lähde vaihto-oppilaaksi!"-tapahtuma. Kävin tänään hakemassa sitä varten kansainvälisten asioiden toimistolta sinisen t-paidan, ja lisäksi sain vielä kiitoksena kokonaista 5 singdollaria. No, saahan sillä täällä jo kaksi ateriaa. T-paidan kanssa pitää olla pitkät housut ja umpinaiset kengät, eli käytännössä farkut ja tennarit. Mietin, että mahdanko paistua siellä tuossa asussa, mutta toisaalta olen kyllä aika hyvin jo tottunut lämpötilaan (se tilaisuus on siis ulkona). Aluksi väänsin suihkussa veden aina melko kylmälle, nyt kelpaa jo lämminkin suihku!

Taidanpa jatkaa matkaan valmistautumista. Ainakin suihkussa pitää käydä ja vaatteet vaihtaa ennen lähtöä. Ja jotain olisi hyvä syödäkin. Tulen sitten sunnuntaina väsyneenä (mutta toivottavasti onnellisena) kertomaan, miten meni!

1 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

Miksi et laita sinne esittelytilaisuuteen valkoisia pellavahousuja,mitkä olivat Sulla koneessa matkalla Singaporeen?Olisit sopivasti sinivalkoinen.

2/9/06 02:47  

Lähetä kommentti

<< Home