24.8.06

Vielä lisää edelliseen...

Koska Sissi kommentoi noin pitkästi tuota edellistä tekstiäni, ajattelin vielä vähän selvittää kantaani. En siis tarkoittanut, että pariskunnan rahat pitäisi välttämättä pitää erikseen, päinvastoin sanoin nimenomaan, että omat rahat mutta YHTEISET KULUT. Nämä kulut voidaan sitten maksaa eri tileiltä tai tätä varten perustetulta tililtä, johon molemmat laittaa rahaa tasapuolisesti/tulojensa mukaan tai vaikka ihan yhteiseltä tililtä. En minä halua enkä osaa antaa neuvoja siihen, miten raha-asiat pitäisi käytännössä hoitaa, sehän on jokaisen parin oma asia. Perusajatukseni oli vaan, että jos molemmat ansaitsee, niin molemmat myös osallistuu kuluihin ja sen lisäksi molemmilla on oikeus käyttää rahansa miten tykkää. Toisin sanoen mies ei maksa kaikkia kuluja omasta pussistaan, mutta toisaalta naisen ei myöskään tarvitse kantaa palkkapussiaan miehelleen.

Mitä tulee tuohon kertomukseen naisesta, joka joutui pyytämään kaikki rahansa mieheltään, haluaisin vielä kertoa pienen asiaan liittyvän tapahtuman, jossa varsin vahvasti huomasin itse, miten asian kokisin. Olin viime vuodenvaihteessa Tapanin kanssa lomalla Pariisissa ja kävimme myös Louvressa. Jostain matkaoppaasta taisin lukea, että isoja käsilaukkuja ei mielellään saisi viedä museoon sisälle, ja joululahjaksi saamani upouusi käsilaukku oli muodikkaasti melko iso. Koska naisilla ei ole mitään sopivia takataskuja/povitaskuja, joissa rahapussia kantaa, päädyin jättämään kännykän hotellin turvalokeroon ja antamaan rahani Tapanin lompakkoon. Museokierroksen jälkeen Louvren kaupassa huomasin jotakin, jonka ehdottomasti halusin itselleni: miekanmuotoisen paperiveitsen (tiedättehän, sellasen jolla avataan kirjeet). Hintaa taisi kapineella olla vähän päälle 10 euroa. Tapani katseli jotain muita tavaroita toisella puolella kauppaa. Ette uskokaan, miten vaikeaa oli mennä pyytämään häneltä sitä reilua kymmentä euroa, vaikka nehän oli tietysti omia rahojani ja tavara oli sellainen, että vaikka jostain syystä minulla ei olisikaan ollut rahaa, Tapani olisi sen minulle ostanut ilomielin! Jotenkin siitä tuli vain sellainen tunne, että minun pitäisi jollain lailla perustella ostokseni ja se taas tuntui suorastaan nöyryyttävältä! (Ehkä tähän sekoittuu myös oma syyllisyyteni, kun ostin melko "turhaa" tavaraa, mun on ollut aina vaikeaa ostaa mitään, mikä ei ole täysin välttämätöntä. Lama-ajan lapsi...) Tapanille oli tietenkin ihan sama, mihin omat rahani käytän ja hän olikin hämmästynyt, kun selitin, että minusta tuntuu varsin nololta joutua pyytämään ne rahat häneltä. Jotenkin oli vain niin vaikea saada suustaan sanat "annatko mun rahoista kympin, että voin ostaa yhen jutun?". Se rahojen pyytäminen itsessään, se tapahtuma, tuntui jotenkin tosi nololta ja väärältä. Että minä seisoin siinä pyytämässä rahaa mieheltä! Joten en todellakaan pystyisi elämään liitossa, jossa minun pitäisi ihan oikeasti pyytää mieheltäni rahat (ja oikeutus) jokaiseen ostamaani tavaraan!

Ja Sissille vielä: laitan sulle seuraavan kerran mesessä kaikki ne kuvat mustista joutsenista, mitä löydän. En tosin ottanutkaan niitä monta, koska tarkoitus oli vaan todistaa, että sellaisia olen nähnyt, ei kuvata niitä mitenkään hienosti tai taiteellisesti.

3 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

Huhuh.. sulle sattuu ja tapahtuu niin paljon etten ennätä kaikkea aina lukea... Työt taas ollut vapaa-ajan esteenä (jatkuu muuten 15.9 saakka ainakin).

Ja tuohon sun mun rahat keskusteluun (en tosin lukenut ihan kaikkea mitä te muut jo kirjoititte): yhteiset menot (ruuat, asunnot, autot...) maksetaan yhteisesti ja aikalailla tasan. Muut menot on sit muita ja ne maksetaan omilla rahoilla. Tietysti eri juttu sitten jos toinen tienaa huomattavasti enemmän, niin se osapuoli voi maksaa yhteisistä kuluistakin enemmän. Semmoista mieltä minä. Ja iso timantti on MAUTON ja epäkäytännöllinen, miten sellasta vois edes käyttää muuten kuin juhlatilanteissa?

Nyt nukkumaan kuitenkin, huomenna aamulla 6.00 mennään lypsämään lehmät, äidit lomalla...

27/8/06 03:52  
Anonymous Anonyymi said...

MOi!
Nyt on minunkin pakko kommentoida...oliko yllätys? Meillä Pasin kanssa omat tilit ja yksi yhteinen, johon menee lapsilisät. Siitä lapsilisä tilistä maksetaan kuukauden ruokalasku. Ruuat ostetaan kaupassa tilille. Mutta vain ruuat... Omat hömpötykset ja herkut maksetaan itse. Yhteiset laskut puoliksi (lasten hoitomaksut ym...) ja omat laskut omista rahoista. Oliko mitään uutta Sirpulle? Kaikki taitavat tietää miten itsenäinen (lue itsepäinen) olen aina ollut. Ette usko miten vaikeaa oli äitiysloman aikaan pyytää Pasilta rahaa ruuan ostoon tai laskujen maksuun. Tiedättehän miten suomalainen yhteikunta kannustaa lapsien tekoon. Tulipa paasattua... Ja Jaanikalta lähti eilen kaksi etualahammasta Jonin kanssa riehuessa mummolassa. Ei edes neiti itse tajunnut tapahtumaa ennenkuin Joni sanoi että hammas puuttuu ja verta valuu. Nyt on neiti onnellinen, hän kuuluu isojen jengiin. Hymyilee koko ajan kaunista prinsessa hymyään. Pitää kyllä käydä hammaslääkärissä näyttämässä, jos myöhemmin ilmenee ongelmia, saa vakuutusyhtiöstä korvauksia. -Hyde-

27/8/06 16:57  
Anonymous Anonyymi said...

moi!
olen nyt viimestään myös lukenut sun blog ja pitää sanoa jotain siihen asiaan.
minusta se on ihan outo asia että molemille on oma rahaa ja maksetaan omat asiat itse. meillä on vaan yksi tili missä on mun ja Sebastianin rahaa ja maksetaan kaikki yhdessä. molemat voi ottaa rahat tililtä kun halua osta jotain ilman kysymään toista.
käy ihan hyvin ja on saksassa ihan normallinen asia.
ai niin, se on myös silti hyvä koska S:in yliopisto maksaa paljon ennmän kun mun ja hänen vanhemat eivät voi antaa rahaa hänelle. minun vanhemmat voi antaa rahaa mulle ja siis minä maksan hänen YO. mutta minua se ei haitta, koska tiedän, kun minä saan lapset, en voi mennä työhön ja hänen pitää maksa ennemän.
(tottakai pitää siihen sanoa että saksassa ei ole niin helppo saada pieet lapset hoidettu, ja maksaa myös paljon...).
No, se siitä.
Rakaudella

29/8/06 18:19  

Lähetä kommentti

<< Home