14.8.06

ICA:ssa jälleen

Tänään kävin hakemassa passini takaisin Singaporen maahanmuuttoviranomaisilta. Itseasiassa päivä alkoi cashcardin hankinnalla. Singaporessahan tuntuu miltei kaikki toimivan korteilla ja niinpä student's passia, eli käytännössä oleskelulupaani tänne, ei myöskään voi maksaa käteisellä. Olin alunperin jo tiistaina passia viedessäni varautunut maksamaan ez link cardilla, eli sillä julkisen liikenteen kortillani, kun yhdessä papereista luki, että sillä voi maksaa. Olin siis ladannut siihen 50 dollaria sen parinkymmenen dollarin lisäksi mitä siinä oli ennestään. Student's passin piti nimittäin maksaa 40 dollaria+mahdollisesti 20 dollaria lisää riippuen kotimaasta. Paikanpäällä olin kuitenkin huomannut isot kyltit, joissa pyydettiin ihmisiä maksamaan joko NETSillä (paikallinen pankkikortti) tai cashcardilla. NETSiä mulla ei ole, koska ei ole pankkitiliäkään - johtuen siitä, että visa electronillani saan nostettua täällä rahaa ja pankkitilistä pitäisi maksaa jos sitä käyttää alle puoli vuotta. Koska cashcardia tarvitsee myös jos haluaa printata tai kopioida koululla jotain, päätin ostaa sen. Cashcard on siis sellanen yksinkertanen rahakortti, johon ladataan rahaa ja sitten sillä voi maksaa melkeen missä vaan. No, siinä ostamisessa ei ollutkaan ongelmaa; ongelma oli siinä, että cashcardissa on alunperin arvoa 5 dollaria ja jos olisin siinä ostopaikassa halunnut siihen lisää arvoa, olisi mun pitänyt maksaa NETSillä (jota mulla siis ei ole, joka on juuri se syy, miksi tarvitsen cashcardin)...Mun piti siis mennä erikseen vielä tonne kampuksen reunalla olevalle yliopistolliselle sairaalalle 7-eleveniin, että sain ladattua siihen sen 50 dollaria käteisellä. Söin siellä myös lounaan ja lähdin kaupungille.

Mua oli käsketty tulemaan hakemaan se passi maanantaina klo.14-17 ja olinkin paikalla just sillon klo 14. Ensimmäiset viistoista minuuttia meni jonottaessa jonotusnumeroa, ja sitten pääsin varsinaisesti odottamaan. Piti seurata silmä kovana taululla vaihtuvia lukuisia punasia numeroita, koska ne ei menny ihan järjestyksessä. Mun numero, 3563, tulikin kohta jonkun 3530:n jälkeen. Menin tiskille, virkailija näytti mun passia, kysyi onko se mun ja ilmoitti hinnan - 80 dollaria! Se olikin siis suomalaisille 40+20+20. Kysyin heti, voinko maksaa ez link cardilla ja se sopi. Seuraavaksi kysyin, voinko maksaa osan cashcardilla ja osan ez link cardilla ja onneksi sekin oli ok silleen, että otettiin 40 dollaria cashcardilta ja 40 dollaria ez link cardilta. Onneksi olin siis varautunut maksamaan kummalla tahansa kortilla! Olis ollut vähän noloa selittää, että ei mulla nyt olekaan sen verran rahaa, vaikka olen tässä tunnin jonotellut...

Saatuani passin takas (mukana student's pass ja disembarkation/embarkation form, eli läpyskä, jolla pääsen maasta ja maahan täyttämmättä sitä turistilappua)lähdin taas kerran kiertelemään kauppoja. No, alunperin tarkotuksena oli, että Tapani olis sillä aikaa ehtinyt katsoa netistä, mitä klassikkolänkkäreitä haluaa kokoelmiinsa, kun olin käynyt katsomassa sitä alepöytää jo aiemmin ja laittanut sille tekstiviestillä, mitä ois tarjolla. Vasta muutama tunti myöhemmin kävi ilmi, ettei se ehtisikään mitenkään ajoissa, sillä kun oli koulua kolmeen. Tapani-parka jäi siis kokonaan ilman, koska tarjous loppuu huomenna ja mulla on sillon koulua 11-18. Ja mä vietin muutaman tunnin kaupungilla kierrellen periaatteessa "turhaan". Ostin kyllä muutaman vihon kurssejani varten ja muutenkin oli ihan kiva katsella kaikkea. Mitäpä mä täällä kämpälläkään olisin tehnyt.

Niin, ja mitä mun flunssaan tulee, niin se on täysin poissa! Siis varmaan elämäni lyhyin flunssa! (Pitää koputtaa puuta.) Tänä aamuna ei ollut enää mitään oireita, ja kaupungillakin tuntu vaan muutaman kerran olo vähän tavallista väsyneemmältä. En tiedä, miten se noin nopeasti parani, mutta hyvä että parani.

Huomenna sitten alkaa kurssit. On heti alkuun Asia Pacific Business and Societya ja Product and Brand Managementia. Eihän mulla olekaan täällä kuin kolme kurssia, se kolmas on Consumer Behaviour ja alkaa keskiviikkona. Mutta eiköhän tässä taas ollut kaikki tältä kertaa. Yrittäkää kestää siellä Suomessa ilman minua :).