8.8.06

Jonotusta ICA:ssa

Tänään kävin vihdoin hakemassa sitä student's passia. Asmalla oli sama suunnitelma ja hän pyysi minua mukaan jo eilisiltana, mutta sanoi, että lähtö olis 7.30 aamulla. Kieltäydyin kohteliaasti raahaamasta itseäni sängystä ylös ennen seitsemää, kun sisäinen kelloni on jatkuvasti muutaman tunnin väärässä (käyn täällä yleensä nukkumaan yhden-kahden aikoihin ja herään ennen kymmentä) ja mulla olis kuitenkin koko päivä aikaa jonottaa. Laitoin siis kellon soimaan puoli yhdeksältä (ja nousin yhdeksältä) ja olin ICA:ssa yhdentoista aikoihin. Ensin piti jonottaa tiskille, josta sai jonotusnumeron. Jono oli kammottavan pitkä, mutta eteni onneksi nopeasti. Sain jonotusnumerokseni 475 ja lapussa luki, että edelläni on 41 henkilöä. Menin sitten istuskelemaan odotusalueelle, ja tapasin siellä Asman ja Aanchalin (Hong Kongista)! Ne ei ollutkaan lähtenyt niin aikasin, kun kukaan ei ollu suostunu lähtemään niiden kanssa, koska kaikki oli kuullu, ettei se jonotus niin pitkä ollut myöhemminkään päivällä. Ihmetytti vähän, että niillä oli jonotusnumerot 416 ja 417, vaikka mun edellä piti siis olla vaan 41 ihmistä. Päättelin tästä, ettei numerot välttämättä mene ihan järjestyksessä, mikä olikin hyvä, koska mun vuoro tuli yhtäkkiä kun muut tiskit palveli n. numeroa 463. Maanantaina iltapäivällä pitää sitten käydä hakemassa passi pois. Vajaa kaks tuntia mulla kyllä meni kaikkiin jonotuksiin siellä yhteensä, eli vähän ennen yhtä pääsin pois.

Vietin sitten taas loppuiltapäivän shoppaillen. Ostin vihdoin itselleni sateenvarjon. Olin ettiny sellasta halpaa jo pitkään, mutten löytäny kun jotain 20 dollaria maksavia (ja halusin mahdollisimman halvan, että sen voi sitten jättää tänne). Näin sitten tänään yhdessä kaupassa 10 dollarilla sateenvarjoja, mutta onneks en ottanut, koska Carrefourissa oli tarjouksessa 2,90 dollaria! Lisäksi ostin dollarilla tollaset varvassandaalit, joita voi käyttää suihkussakin, kun mulla on tähän asti ollu vaan kangastossut, joilla voi mennä suihkun luo muttei ite suihkuun. Löysin myös 5 dollarilla melko uuden Kuala Lumpurin opaskirjan ja vähän lapsillekin jotain. Mullahan alkaa olla niille jo joululahjat ostettu! Jaanikalle ja Indille ei oo vielä kyllä synttärilahjoja, mutta aikaa tässä onkin lokakuun alkuun asti (kun aion sitten laittaa ne porukoiden mukana Suomeen). Ja tätä vauhtia jos kertyy lapsille tavaraa, niin mä en saa niitä täältä enää pois, joten pitää vähän hillitä...Mutta kun löytyy parilla eurolla kaikkee lasten lempihahmotavaraa, mitä en oo Suomessa nähny! Ja minä olen yleensä se, joka yrittää hillitä äitiä, että ei niille lapsenlapsille nyt ihan kaikkialta tarvi aina kaikkee ostaa...Mutta kummina/tätinähän mulla on ihan samanlainen oikeus lelliä lapset pilalle kuin isovanhemmillakin, vai? Täälläkin ois muuten halvalla niitä kaikkee kiinalaisasusia barbientapasia, mutta jos mä en nyt osta niitä, kun äitihän toi niitä tytöille Pekingistä, vai mitä mieltä olette (lähinnä siis Jennille ja Hannelelle tää kysymys)? Ne on kuitenkin aika halpoja=ei kovin hyvälaatusia. Vai pitäskö? Jaanika ei kyllä taida niillä edes leikkiä ja Indillä ja Ninillä niitä on iso kasa muutenkin. Toisaalta kyllä muistan ite lapsuudesta, että uus barbie on aina uus barbie, vaikka niitä oliskin monta etukäteen. Muuten on kyllä hirveen vaikee ostaa lapsille mitään "singaporelaista", kun tää paikka on toisaalta sekotus niin monia kansoja ja toisaalta niin pieni, ettei ole mitään "pelkästään singaporelaisia" leluja, vaan samaa kansainvälistä tavaraa kuin Suomessakin. Mutta jos haluatte, niin voin kyllä ostaa, ja jos ei tuu muuta vastaan, niin tiedätte, mitä tyttärenne saa 4-vuotislahjaks ;).

Ju, tänään pitäisi kai vielä pestä pyykkiä. Muuten ei olekaan suunnitelmia. Huomenna on sitten se itsenäisyyspäivä, joka täällä on vielä isompi ja aika erityyppinen juttu kuin Suomessa. Tarkoitus olisi kai mennä muiden vaihtareiden kanssa katsomaan paraatia ja ilotulitusta, mutta pitää niiltä vielä tänään kysellä, mitä ovat aikoneet. Että eiköhän tämä ollut taas tällä kertaa tässä.