4.8.06

Monta uutta tuttavuutta

Tänään oli siis sitten se business schoolin oma orientaatio alkaen klo.14.30. Aamupäivän kulutin lueskelemalla jne, ja kävinhän mä syömässäkin: hapanimeläpossua ja riisiä puolellatoista eurolla. Käykö kateeks? ;) En tosin jaksanut syödä kaikkea - täällä on niin kuuma, että päivällä ei oikein ole ruokahalua. Business schoolilla oli vähän epäselvyyttä siitä, mihin pitää mennä; kaikissa aiemmissa papereissa luki, että luentosali 18, mutta senpä ovessa oli lappu, että kaikki orientaatiot salissa 16. Sieltä sitten kerrottiin, että se "kaikki" tarkotti kaikkia muita kuin meitä, eli takaisin 18:n. Siellä saatiin henkilökohtaset lukujärjestyksemme ja mua kohtasi iloinen yllätys: mulla on koulua vaan ti-to! Muutenkin kävi moniin muihin verrattuna tosi hyvä tuuri kurssien suhteen. Ilmoittauduin neljälle, vaikka tiesin, että tarviin vaan kolme, mutta että saisin varmasti kolme mieluista, kun niitä voi ensi viikolla vielä pudottaa pois ja yrittää vaihtaa. Olen saanut niille haluamalleni kolmelle hyväksynnän Mikkelistä, joten pudotan heti maanantaina sen neljännen pois (en kai mä nyt täällä ylimääräsiä opiskelis! ;) ) ja voilà - mulla on koulua vaan kolmena päivänä viikossa! Monet muut ei ollu saanu juuri ollenkaan niitä kursseja, mitä oli halunnu, ja jos oli, niin ne oli perjantaisin ja maanantaisin. Ja minä sain kaikki neljä, joista yhden pudotan pois ja saan lähes täydellisen lukujärjestyksen! Koulua sis olis tiistaisin 11-12 ja 15-18, keskiviikkoisin 12-15 ja torstaisin 14-16. Ainoa huono on noi tiistain hyppytunnit. Lisäksi sain vielä kuulla, että koulu ei lopukaan 8.12., vaan viimeset viikot on koeviikkoja, ja koska mulla on vaan yks koe, loppuu mun koulu jo 25.11.! Mulla on sitten vielä siis kaks viikkoa aikaa laiskotella Singaporessa ja tehdä jouluostoksia, tai vaikka matkustella, koska lento lähtee kai 10.12.

Virallisen orientaation jälkeen oli vielä tarjolla vähän ruokaa ja juomista ja siinä sitten menin juttelemaan kanadalaisen Asman (joka on siis Asma, ei Asha kuten viimeksi kirjoitin) kanssa, ja hänen kauttaan tutustuin myös toiseen kanadalaiseen, Racheliin. Lähdettiin sitten PGPR:n syömään, koska Asma oli sopinut syövänsä Carlenen kanssa (sen britin, muistatte kai?). Seuraamme liittyi myös Natael, joka on alunperin Haitilta, mutta opiskelee Kanadassa. Koska kellään ei ollut kova nälkä, päätettiin kokeilla tota PGPR:n kahviota, jossa syötiin hedelmäsalaatit. Hyvää oli. Sitten mentiin siihen cultural awareness-iltamaan, josta eilen kirjoitinkin. Siellä meille kerrottiin singlishistä ja singaporelaisista tavoista ja kulttuurista jne. Toivottavasti en saa flunssaa täällä, koska julkisesti niistäminen ei ole kohteliasta!














Tässä kuva meistä tapahtuman aikana. Vasemmalta Asma, Carlene, Rachel, minä, Natael. Tutustuin siellä myös Franziskaan, joka on Hampurista, joten jälkeenpäin mentiin Carlenen ja Franziskan kanssa tuonne ruokalaan ja istuskeltiinkin siellä yli tunti. En siis mennyt sinne drinking partyyn sitten, enkä myöskään Zoukiin, joka on yökerho, johon business schoolin oppilaat oli menossa tänään. Mutta mulla oli kivaa siitä huolimatta (tai juuri siksi). Osittain varmaan päätökseen vaikutti se, että aiemmin päivällä juteltiin hetki yhden Rachelin ystävän kanssa, oisko ollut Brandon nimeltään, ja kun muut kysy siltä, että onko se menossa Zoukiin, se sano vaan, että "mua ei oikeen toi klubbailu silleen kiinnosta"! Noin vaan! Ihailin kyllä sitä, mutta eipä ollut reaktiokaan sama kuin olisi ollut Suomessa - kaikkien mielestä se oli ihan ok! Ja sama, kun Asma sanoi, ettei juo - ei mitään ongelmaa! Täällä siis voi ihan rehellisesti sanoa, ettei kiinnosta tai ettei juo, eikä kukaan ala houkutella heti mukaan tai kyselemään mitään! Asma kyllä meni drinking partyyn, joten ei siellä olisi tarvinnut juoda, mutta kun Carlenekaan ei mennyt, niin jättäydyin minäkin pois mielelläni. Ajattelin myös, että mä olen täällä nauttiakseni elämästä, eikä mun tarvi mennä baariin, jos mua ei kiinnosta - vaikka myönnettäköön, että se vois auttaa sosiaalisten suhteiden solmimisessa.

Huomenna aion mennä kaupungille, varmaan Singapura Plazaan shoppailemaan. Pitäisi vaihtaa rahaa ja sitten pitäis saada jostain värillinen passikuva. Mullahan oli mustavalkeita mukana, mutta täällä vasta kuulin, että sen opiskelijaoleskeluluvan saadakseni pitäs olla värillinen kuva. Maanantaina tai tiistaina pitää sitten mennä maahanmuuttovirastoon (tms) anomaan sitä papereiden kanssa, ja ne ottaa passin vähäks aikaa. Carlene kyllä sano, että se oli aika helppo homma. Ens viikon ohjelmasta ei muuten olekaan mitään tietoa vielä.

Niin, noista kursseista tuli mieleen, että täällä on nyt monessa paikassa hoettu, että tänä vuonna on yllättävän paljon vaihtareita, paljon enemmän kuin ennemmin. Siks kai moni ei ole saanut haluamiaan kursseja ja on joutunut tyytymään ilmastoimattomaan huoneeseen. Itseasiassa moni ei saanut kampukselta majoitusta lainkaan, joten mullahan on sitten asiat tosi hyvin! Lisäksi mun Tapani-ikäväkohtaus tossa yks päivä ei ollutkaan mitenkään erikoinen - tänään kuulin kahvilassa niiltä muilta tytöiltä, että niistä oli ekoina päivinä (ja edelleen) tuntunut iltaisin ihan kauhean yksinäiseltä ja koti-ikäväiseltä. Joten hyvin menee, mutta menköön!